Marine Haven

Geschiedenis

In 1947 besloot de Nederlandse regering dat Den Helder de hoofdhaven van de Koninklijke Marine zou worden. In 1949 werd hiervoor een stuk wad van het Balgzand aangewezen ten oosten van de oude haven en rijkswerf. Op 2 juli 1954 werd het westelijk deel van de haven officieel geopend door Hr.Ms. Karel Doorman, het enige vliegdekschip in Nederlandse dienst. In 1958 werd de aanleg voltooid.

Doordat de Nieuwe Haven groot genoeg was om alle marineschepen van Nederland te herbergen, verplaatste de onderzeedienst haar boten van Rotterdam naar Den Helder.

Tegenwoordig

Sinds de verplaatsing van de onderzeedienst naar Den Helder, is de Nieuwe Haven de thuishaven voor alle Nederlandse marineschepen en hun ondersteuning, zoals het Marinebedrijf en CAMS Force Vision. Ook herbergt de haven sinds 2005 de Admiraliteitsraad, met als hoofd de Commandant Zeestrijdkrachten.

Eind 2013 sloot de marine een overeenkomst met de Haven van Den Helder.[4] Afspraken zijn gemaakt om civiele schepen af te meren en te servicen in de marinehaven. Er wordt verder gestudeerd op de mogelijkheden om kade en kavels op het marineterrein te ontwikkelen voor civiel medegebruik.[4] Dit vergroot de capaciteit van de Haven van Den Helder aanzienlijk met faciliteiten gelegen aan diep water.
Bron Wikipedia